kwiecień 11, 2022
Przyspieszenie rozwoju inteligentnych fabryk dzięki zautomatyzowanemu transportowi
Nowe propozycje przedstawione na Międzynarodowej Wystawie Robotów 2022
Na całym świecie podejmowane są różne wysiłki, aby uczynić fabryki „inteligentniejszymi”, ale mówi się, że automatyzacja i podnoszenie wydajności transportu w zakładach pozostaje w tyle za postępem w produkcji. W odpowiedzi na to, podczas Międzynarodowej Wystawy Robotów 2022, Yamaha Motor, która rozwija zarówno roboty, jak i produkty mobilne, zintegrowała koncepcje i zasoby z obu dziedzin, aby zaoferować nowe propozycje skupiające się na transferach i transporcie w fabrykach, łącząc jeden zakład z drugim od poziomu mikrometrów do kilometrów.
Automatyzacja transportu w celu połączenia zakładów produkcyjnych
Minęło już 10 lat od rozpoczęcia propagowania idei Przemysłu 4.0 (Czwartej Rewolucji Przemysłowej) przez rząd niemiecki i firmy prywatne. Wraz z początkiem tego ruchu, Yamaha Motor wychodzi z inicjatywą stworzenia inteligentnych fabryk poprzez wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak Internet Rzeczy i sztuczna inteligencja, w swoich zakładach produkcyjnych na całym świecie. Jednak nadal istnieją różnice w definiowaniu i postrzeganiu tego, czym jest „inteligentna fabryka”, a wiele zakładów stoi przed wyzwaniami związanymi z realizacją tego terminu.
Podczas Międzynarodowej Wystawy Robotów 2022 (iREX 2022) – jednej z największych na świecie imprez poświęconych robotyce – która odbyła się w Tokyo Big Sight w dniach od 9 do 12 marca, wiele firm zaprezentowało różnorodne produkty i technologie mające na celu urzeczywistnienie idei inteligentnych fabryk. Stoisko Yamaha Motor również przyciągało uwagę, koncentrując się na transporcie w zakładach produkcyjnych w ramach koncepcji „μ to km”.
„Zakłady produkcyjne nieustannie przemieszczają różne rzeczy, od transportu małych komponentów po w pełni zmontowane podzespoły. Jednak w porównaniu do prac związanych z budową lub montażem, procesy i operacje transportowe nie zostały jeszcze w pełni zautomatyzowane lub usprawnione” – mówi Kentaro Hoshi z Sekcji Sprzedaży i Marketingu Działu Robotyki Yamaha. „W związku z tym, zintegrowaliśmy nasze unikalne pomysły i zasoby w dziedzinie robotyki i mobilności, ponieważ jesteśmy zaangażowani w obie te dziedziny, aby przedstawić propozycje dotyczące transportu, od poziomu mikrometrów do transportu średniego zasięgu, łączącego zakłady i fabryki.”
Tworzenie wartości unikalnej dla Yamaha Motor poprzez współpracę

stoisko Yamaha Motor na Międzynarodowej Wystawie Robotów w 2022 roku
Na poprawę efektywności transportu składa się wiele czynników, począwszy od odległości i czasu, a skończywszy na środowisku. Integracja technologii zrobotyzowanych i mobilnych jest niezbędna dla płynnego połączenia procesów, urządzeń i zakładów.
„Na targach iREX zaprezentowaliśmy wiele różnych produktów, takich jak moduł przenośnika liniowego, pojazdy bezzałogowe oraz pojazdy elektryczne do zautomatyzowanego transportu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków” – kontynuuje Hoshi. „Jednak, mimo że wszyscy jesteśmy częścią tej samej firmy, wszyscy zaangażowani w tworzenie tych produktów pracują niezależnie od siebie, np. prowadzą własne prace badawczo-rozwojowe i sprzedaż. To był pierwszy raz, kiedy zaprezentowaliśmy naszą wspólną pracę i nie tylko potwierdziliśmy, że możemy stworzyć wartość unikalną dla Yamaha Motor poprzez współpracę, ale także pomogło nam to zmotywować się do podjęcia działań na wyższym poziomie poprzez przyjęcie mentalności startupu.”
Odzew i pochwały ze strony odwiedzających były bardzo pozytywne: „Dzięki osiągnięciom Yamaha Motor w dziedzinie robotyki i mobilności, a także zaangażowaniu w wielu różnych branżach, firma zrozumiała swoje mocne strony i to, co ją wyróżnia, i była w stanie zaznaczyć swoją obecność w tej przestrzeni”. W miejscu tym przeprowadzono również około 1,4 razy więcej negocjacji biznesowych niż w przypadku innych wydarzeń.
„Do tej pory czas poświęcony na transfery i transport nie zawsze przekładał się bezpośrednio na wydajność produkcji. Zamierzamy przyspieszyć automatyzację zakładów produkcyjnych, dodając funkcjonalność do tych procesów i łącząc je ze sobą. To z kolei pozwoli uwolnić zasoby pracy, które byłyby pochłaniane przez duże obciążenie związane z prowadzeniem operacji transportowych i doprowadzi do powstania rozwiązań, które pozwolą ludziom pracować mądrzej” – podsumowuje Hoshi.
Główne modele prezentowane na targach iREX2022

LCMR200 (Modułowy transporter liniowy)
Platforma transportowa, która radykalnie zwiększa wydajność linii produkcyjnej. Podczas Międzynarodowej Wystawy Robotów, po raz pierwszy zaprezentowano demonstracyjną konfigurację do eliminowania wąskich gardeł poprzez rozgałęzianie linii produkcyjnych i wyprzedzanie procesów za pomocą nowo opracowanej jednostki trawersującej LCMR200. Ponadto, Yamaha zaprezentowała wykorzystanie bezdotykowego źródła zasilania, które wykorzystuje transfer liniowy oraz przykład połączenia LCMR200 z kamerą skanowania liniowego.
Nowoczesny LCMR200 jest dostępny w ofercie Renex: https://www.renexrobotics.pl/linia-lcm/lcmr200/

COW-el: Pojazd AGV o dużej wytrzymałości
Jest to automatycznie kierowany pojazd stworzony zgodnie z ideą „Proste, Inteligentne, Silne”. Aby wyznaczyć trasę przejazdu, wystarczy położyć paski taśmy winylowej; nie jest wymagana instalacja szyn prowadzących ani programowanie w celu wyznaczenia trasy. Ponieważ urządzenie można przystosować do pracy w trudnych warunkach, do których nie nadają się konwencjonalne pojazdy AGV, jest ono wykorzystywane min. w fabrykach odlewniczych, w których używa się piasku odlewniczego.